BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Followers

Wednesday, June 08, 2011

Kasi la sket...






Sedang nikmat makan,
Kucing mengeong di
kolong meja,
Kakimu mengusir keras
menendang,
Tahukah apa kata hati
kakimu?
:
Kejam nian kamu yang
baru pulang beribadah,
Tuhanmu dipuja dan
diminta kasih dan
sayangNYA,
Namun kakimu ….
Bukti
ketidakpedulianmu…
Mana Tuhan memberkati
kekejamanmu?
:
Sedang makan di
restoran,
Berkerumun kucing
kelaparan,
Banyak makanan
percuma dibuang,
Matamu mendelik mulut
menghardik,
Kucing-kucing lari
terbirit-birit,
Tahukah apa kata hati
bola matamu?
:
Sungguh celaka,
Kamu baru saja
propaganda cinta damai
dan kasih semesta,
Santuni si miskin, kasihi
yang lapar,
Tapi …
Kamu sia-siakan
kesempatan
membuktikan.
:
Terbayang sudahkah
pernah
Mengubah nasib dengan
mudah
Melalui sedekah
Ke mulut menengadah
Apa ruginya kamu bagi
makanan kepada si
kucing
Dengan santun dan
lembut?
Apa sulitnya kamu
belikan ikan sembari
makan di restoran?
:
Mungkin kamu belum
tahu,
Sedekah mempermudah
segala urusanmu,
Mahluk itu datang
menjemput sedekahmu,
Utusan Tuhan untuk
mengujimu,
Sebelum menolongmu,
Memuliakanmu.
:
Lupakah kamu,
Seorang pelacur
dikisahkan masuk surga,
Diampuni semua dosa,
Setelah memberi minum
seekor anjing kehausan...


Source : kompasiana.com

8 whooperz:

adrinaqamarina said...

saya puasa hari ni, nanti kasi time bebuka nanti boleh?

- kata kucing oren putih tersebut :P

Fida Ghazi said...

aku selalu bagi makanan kat kucing time aku tengah makan.. tapiii..campak jauh2 ... sebabbbbbbb.. aku geli bulu kucing kene kaki! pastu dulu kucing penah gigit kaki aku. Nampak lazat kot kaki tu.

ni macam sajak indonesia je whoopz.

Whoopz said...

rina : boleh aje.. :)

fida : janji kasi.. Gwa respect sama org yg syg kucing..

Maybe la kot.. Ni entry kupi n pes.. :)

nurul huda said...

kadang2 bila cstmr dtg makan kt kedai , bawak anak2 kecil , diorang biarkan ajer anak2 diorang 2 sepak kucing, tarik ekor kucing , ligan2 kucing.. bila kucing 2 gigit tangan si anak kecil ni , kucing 2 pulok yang dipersalahkan .. padahal kucing just nak pertahan kan diri jer .. alaaasan mak bapak budak , " diorang ni budak2 , bkn tau ape pon" .. haram jadah , dah tau diorang 2 budak2 , yg korang ni mak bapak budak , tegur la diorang supaya jgn buat cmtu ... janganlah dibiarkan aje .. iyeee dok encik sam ? >,<

dayya dayyanna said...

jiwa dan fizikal tak seiring. mungkin ada masalah mental kot. haha.

edlidza said...

kucing kita asik kena curikkk jekkk..... asal lepas jek mesti ilang n x kembali .....sob sob sob.... :(

HEROICzero said...

meowww~

marina anakcikbob said...

aku lepak kedai makan kegemaran, siap pangku kucing lagi.
aku xpaham kenapa org nak sepak2 kucing, walaupon kucing tu dok diam saja2 kat belakang beliau. [ni aku tujukan kepada minah bertudung putih aritu]